Convenio colectivo - Indústria d'Hostaleria i Turisme, Cataluña

Inicio de Vigencia 1 de Mayo de 1992
Fin de Vigencia30 de Abril de 1995
Publicado enDiari Oficial de la Generalitat de Catalunya nº 1702 de 01/02/1993

Vist el text del Conveni col·lectiu de treball d'àmbit de Catalunya de la indústria hotelera subscrit per la representació de la Confederació Empresarial d'Hoteleria de Catalunya i per la de la central sindical UGT el dia 22 de maig de 1992, i d'acord amb el que estableixen els articles 90.2 i 90.3 de la Llei 8/1980, de 10 de març, de l'Estatut dels treballadors, i els articles 11.2 i 37.4 de la Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, de l'Estatut d'autonomia de Catalunya,

He resolt:

- 1 Ordenar la inscripció del Conveni col·lectiu de treball d'àmbit de Catalunya de la indústria hotelera al Registre de convenis d'aquesta Direcció General.

- 2 Disposar que el Conveni esmentat es publiqui al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Notifiqueu aquesta Resolució a la Comissió negociadora del Conveni.

Barcelona, 3 de desembre de 1992

Rafael Ortiz i Cervelló Director general de Relacions Laborals

CONVENI col·lectiu de treball per a la indústria hotelera de Catalunya de 1992

Capítol 1 Àmbit d'aplicació

Article 1

Àmbit funcional El present Conveni col·lectiu afecta i obliga les empreses i establiments del sector que es trobin o puguin trobar-se inclosos en l'Ordenança de treball per a la indústria hotelera aprovada per l'Ordre de 28 de febrer de 1974. També s'inclouen en l'àmbit funcional del Conveni les empreses dedicades a la restauració de col·lectivitats. Aquesta activitat consisteix en la prestació de serveis de menjars i begudes a tercers (centres de treball, indústries, centres d'ensenyament, sanitaris, etc.) mitjançant un acord, tant si per a aquesta prestació es fan servir les instal·lacions (cuines) dels clients com si són les pròpies de l'empresa que presta els serveis.

Article 2

Àmbit territorial El Conveni afectarà totes les empreses a les quals es refereix l'article anterior que prestin serveis dins l'àmbit territorial de Catalunya.

Article 3

Àmbit personal El Conveni afectarà tots els treballadors que componen o componguin, mentre tingui vigència, la plantilla de les empreses incloses en els àmbits funcional i territorial dels articles 1 i 2 descrits anteriorment, a excepció dels compresos en els articles 1.3.c.) i 2.1.a) de la Llei 8/1980, de 10 de març, de l'Estatut dels treballadors.

Article 4

Àmbit temporal 4.1 Entrada en vigor. Les condicions pactades en el present Conveni entraran en vigor a tots els efectes el dia 1 de maig de 1992, i a partir de l'endemà de la firma del seu text, amb independència, per tant, de la data de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya. 4.2 Duració. Serà de 36 mesos, des del dia 1 de maig de 1992 fins al dia 30 d'abril de 1995, excepte pel que fa referència a aquelles clàusules per a les quals s'estableixi una vigència i duració diferents. 4.3 Denúncia i revisió: a partir del 30 d'abril de 1995, el Conveni es prorrogarà tàcitament i automàticament d'any en any llevat en cas de denúncia fefaent per qualsevol de les parts amb dos mesos d'antelació abans de la data de venciment esmentada.

Capítol 2 Clàusules generals

Article 5

Indivisibilitat del Conveni Les condicions pactades en el present Conveni formen un tot orgànic i indivisible, i a l'efecte de la seva aplicació pràctica es consideraran sempre globalment i conjuntament.

Article 6

Condicions més beneficioses Totes les condicions establertes en aquest Conveni tenen la consideració de mínimes i, per tant, els pactes, les clàusules, les condicions i les situacions actuals implantades individualment entre empresaris i treballadors que, en el seu conjunt anual, impliquin condicions més beneficioses que les pactades en aquest Conveni, hauran de respectar-se en tota la seva integritat.

Article 7

Compensacions i absorcions Les condicions establertes en el present Conveni col·lectiu considerades conjuntament i en còmput anual es podran compensar amb les ja existents en el moment d'entrar en vigor, sigui quin sigui l'origen o la causa de les condicions. També podran ser absorbides per unes altres condicions superiors fixades per disposició legal, contracte individual, concessions voluntàries, etc., que puguin aplicar-se en endavant.

Article 8

Publicitat Les empreses afectades per aquest Conveni caldrà que exposin en els seus centres de treball i en un lloc visible un exemplar del Conveni a fi que els treballadors en tinguin coneixença.

Article 9

Normes subsidiàries En tot el que no sigui regulat en el present Conveni, i amb caràcter subsidiari, s'atendrà al que disposa la Llei 8/1980, de 10 de març, de l'Estatut dels treballadors, i la resta de la legislació laboral vigent i aplicable en cada moment.

Article 10

Comissió paritària La Comissió paritària es compondrà de 10 membres de cadascuna de les representacions firmants. Seran funcions de la Comissió:

  1. La interpretació del present Conveni.

  2. La vigilància del compliment dels pactes.

  3. I tot el que se li encomani en el present Conveni. Respecte a aquestes matèries tindrà les més àmplies facultats per decidir. La comissió haurà de reunir-se en un termini no superior a sis mesos des de la signatura del present Conveni, a petició d'una de les parts signants.

Capítol 3

Article 11

Organització del treball De conformitat amb les disposicions de la vigent Ordenança de treball per a la indústria d'hoteleria, la facultat de l'organització pràctica del treball correspon a la direcció de l'empresa. Les relacions laborals en l'empresa han de transcórrer sempre per les vies de la igualtat, el respecte mutu i el diàleg. El treballador sols obeirà les ordres que corresponguin a la seva específica categoria professional i dintre del seu horari laboral, fora d'aquells casos que tinguin caràcter d'excepció.

Article 12

Les empreses afectades pel present Conveni podran contractar treballadors, d'acord amb les modalitats previstes per la vigent normativa. Quan es tracti de treballadors fixos en l'activitat de l'empresa, però de caràcter discontinu, s'haurà de cridar els treballadors que efectuïn aquesta activitat cada vegada que s'hagi de realitzar i tindran la consideració, a efectes laborals, de fixos de treballs discontinus. La crida esmentada al paràgraf anterior, caldrà fer-la per rigorosa antiguitat, dintre de cada especialitat, i, en cas d'incompliment, el treballador podrà instar el procediment per acomiadament davant la Magistratura de Treball, i s'iniciarà el termini per a l'exercici de l'acció el dia que tingui coneixença de la falta de convocatòria. La crida al treballador s'efectuarà amb quinze dies, com a mínim, abans de l'obertura de l'establiment, per mitjà de carta certificada amb acusament de recepció. En la dita missiva se li notificarà expressament la data de la seva incorporació. El treballador convocat haurà de tornar resposta pel mateix procediment en un termini màxim de deu dies naturals a partir de l'acusament de recepció. L'incompliment d'aquesta formalitat per part del treballador implicarà la seva renúncia al lloc de treball. Si un fix discontinu és cridat per períodes d'activitat inferiors a 15 dies, despeses es componen de l'import del bitllet ordinari en tren o en autobús de línia regular més una quantitat en concepte de dieta de 1.800 (mil vuit-centes) pessetes. En cas que el mitjà de locomoció sigui el vehicle propi s'haurà de pactar prèviament amb l'empresa. Aquells que ingressin a l'empresa expressament per cobrir l'absència obligada d'un treballador fix tindran caràcter d'interins i s'haurà d'establir sempre per escrit el nom del treballador substituït i també les causes que ocasionen la seva substitució. Seran fixos de caràcter indefinit tots aquells treballadors que ocupin un lloc de treball amb contracte d'interinatge d'un treballador fix que no s'incorpori al seu lloc de treball un cop finalitzat el termini legal o reglamentàriament establert que va motivar l'esmentat contracte d'interinatge. S'estableix una indemnització d'un dia per cada dos mesos de treball en finalitzar qualsevol contracte no indefinit. La indemnització dels contractes regulats pel Reial Decret 1989/1984 s'efectuarà d'acord amb el que la Llei estableix.

Article 13

Control de contractació La contractació s'efectuarà a través de les oficines de l'Institut Nacional d'Ocupació. Les empreses presentaran els contractes de l'oficina esmentada dintre dels 20 dies des de l'inici de la relació laboral i lliuraran als treballadors un exemplar en el termini màxim de 15 dies a partir de la seva devolució per part del citat organisme. La còpia bàsica del contracte es lliurarà a la representació legal dels treballadors, tal com estableix la Llei. Les empreses exposaran al tauler d'anuncis la llista nominal dels contractes amb expressió de la seva qualificació i durada. A l'efecte de controlar la contractaciò anunciada, es crea una Comissió mixta, formada per cinc representants de les centrals sindicals signants i cinc de la representació empresarial, que estudiarà qualsevol tema de contractació que li sigui sotmès, i que es constituirà en el termini màxim de dos mesos a partir de la data de la signatura del pre-acord.

Article 14

Ascensos Les vacants que es produeixin a l'empresa seran cobertes preferentment pels treballadors de la categoria immediata inferior, sempre que portin un mínim de 6 mesos exercint-la, per ordre d'antiguitat a l'empresa, si el treballador en demostra capacitat. La prova de capacitat serà controlada per l'empresa i pels...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR