Convenio colectivo - Oficines i Despatxos, Cataluña

Inicio de Vigencia 1 de Enero de 2012
Fin de Vigencia31 de Diciembre de 2014
Publicado enDiari Oficial de la Generalitat de Catalunya nº 6432 de 05/08/2013

Vist el text del Conveni col·lectiu de treball del sector d’oficines i despatxos, per als anys 2012-2014, subscrit per la part empresarial per Fomento del Treball Nacional i PIMEC i por la part social per UGT i CCOO, el 27 de juny de 2013, i d’acord amb el que disposen l’article 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la llei de l’Estatut dels treballadors; l’article 2 del Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball; el Decret 352/2011, de 7 de juny, de reestructuració del Departament d’Empresa i Ocupació, i l’article 6 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya,

Resolc:

-1 Disposar la inscripció del conveni esmentat en el Registre de convenis i acords col·lectius de treball amb funcionament a través de mitjans electrònics de la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball, amb notificació a la Comissió Negociadora.

-2 Disposar la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, amb el compliment previ dels tràmits pertinents.

Barcelona 25 de juliol de 2013

Jordi Miró i Meix

Director general de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball

Traducció del text original signat per parts

Conveni col·lectiu de treball del sector d'Oficines i Despatxos de Catalunya per als anys 2012 a 2014

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Determinació de les parts

Aquest conveni col·lectiu es pacta entre les organitzacions empresarials Foment del Treball Nacional i PIMEC, d'una banda, i els sindicats FES-UGT (Federació de Serveis de la UGT de Catalunya) i COMFIA-CCOO (Federació de Serveis Financers i Administratius de Comissions Obreres de Catalunya), d'una altra.

Article 2

Àmbit funcional

El present conveni col·lectiu és aplicable a totes aquelles activitats d'oficines i despatxos, i serveis de tipus administratiu en general.

Article 3

Àmbit personal

El present conveni és aplicable als treballadors que desenvolupin les relacions de treball en les empreses l'activitat principal de les quals sigui la definida en l'article anterior, i no tingui conveni d'aplicació propi.

El personal d'alta direcció queda expressament exclòs de les estipulacions contingudes en aquest conveni col·lectiu, d’acord amb el que es preveu en l’article 2.1.a) del Text Refós de l’Estatut dels treballadors i en el Reial Decret 1382/1985, d'1 d'agost.

Article 4

Àmbit territorial

Aquest conveni col·lectiu és aplicable en tot el territori de Catalunya.

Article 5

Àmbit temporal

La durada d'aquest conveni col·lectiu és de tres anys, iniciant-se la seva vigència l'1 de gener del 2012 i finalitzant el 31 de desembre del 2014, excepte en aquells articles en què expressament s'estableixin diferents períodes de vigència.

Article 6

Articulació de la negociació col·lectiva en el sector

El present conveni col·lectiu sectorial ha estat negociat a l'empara dels articles 83 i 84 de l'Estatut dels treballadors, i en virtut d'això, les matèries regulades en aquest conveni col·lectiu autonòmic són d'aplicació directa per a les empreses i treballadors inclosos en el seu àmbit funcional, sense perjudici d'altres possibles unitats de negociació sectorial més específiques, que puguin existir.

Els convenis d'empresa, en les matèries que a cada moment es determini per llei, tindran prioritat aplicativa respecte de les matèries que tinguin expressament reservades. No obstant això, el present conveni col•lectiu serà d'aplicació subsidiària per a aquelles empreses i treballadors que ja disposin de conveni d'empresa propi.

Article 7

Denúncia i pròrroga

Qualsevol de les parts signatàries podrà denunciar aquest conveni col·lectiu abans de l’1 de desembre del 2014. Perquè la denúncia tingui efecte haurà de fer-se mitjançant comunicació escrita a l'altra part, comunicació que caldrà registrar en el departament corresponent de la Generalitat de Catalunya.

Si denunciat el conveni col·lectiu, i transcorregut un any des de la finalització de la vigència d’aquest, no s'arribés a un acord en el si de la Comissió Negociadora, les parts se sotmetran als procediments de conciliació i, si s’escau, si així ho decideixen les parts, als procediments de mediació i/o arbitratge del Tribunal Laboral de Catalunya.

No obstant això, per acord de la pròpia Comissió Negociadora, les parts podran ampliar l’esmentat termini d'un any de negociació i eficàcia del conveni anterior, fins a 6 mesos més. Aquest acord haurà de registrar-se per a la seva publicació. En tot cas, durant la tramitació dels procediments de conciliació i, si s’escau, de mediació i/o arbitratge, es mantindrà l'eficàcia del conveni.

En cas de no produir-se l'esmentada denúncia, s'entendrà que el conveni es prorroga automàticament per anys naturals.

Article 8

Compensació i absorció

Els salaris fixats en l'annex 1 i 2 d'aquest conveni seran compensables i absorbibles íntegrament i en el seu còmput anual per les retribucions que estiguin fixades en les empreses incloses en el seu àmbit.

Article 9

Complement “ad personam” derivat de l'antiguitat

Aquest complement, que neix com a conseqüència de la desaparició de l'anterior concepte d'antiguitat i que a partir del 31/12/97 va passar a denominar-se complement “ad personam”, s'incrementarà anualment en els mateixos percentatges que la resta de conceptes retributius.

Article 10

Complement ex categoria personal

Aquest complement, que neix en el conveni 2008-2011 com a conseqüència del canvi d'un sistema de classificació professional basat en categories a un sistema de classificació basat en grups professionals, amb l'objectiu de garantir les retribucions que vinguessin percebent els treballadors adscrits a determinades categories professionals, s'incrementarà anualment en els mateixos percentatges que la resta de conceptes retributius.

Article 11

Garantia “ad personam”.- Es respectaran i mantindran estrictament, com a garantia ad personam, les situacions i les condicions personals que excedeixin globalment els pactes en aquest conveni.

Article 12

Equilibri intern del conveni

Les condicions pactades en aquest conveni col·lectiu formen un tot indivisible, per la qual cosa no es podrà aplicar una o diverses de les seves normes, amb oblit de la resta, sinó que amb caràcter general ha de ser aplicat i observat en la seva integritat.

En el supòsit que la jurisdicció competent, en ús de les seves facultats, anul·lés o invalidés algun dels pactes continguts en el present conveni, les parts negociadores consideraran si és vàlid per si, solament, la resta del text aprovat, o bé, si és necessària una nova, total o parcial, renegociació d’aquest. Si es donés aquest supòsit, les parts signants d'aquest conveni es comprometen a reunir-se dins dels trenta dies següents al de la fermesa de la resolució corresponent, a fi de resoldre el problema plantejat.

Si en el termini de noranta dies, a partir de la data de fermesa de la resolució en qüestió, les parts signatàries no aconseguissin un acord, es comprometen a fixar un calendari de reunions per a la negociació del conveni íntegrament.

Capítol 2

Organització del treball i funcions

Article 13

Organització del treball

El present capítol sobre Classificació professional s'estableix, fonamentalment, atenent als criteris que l'Article 22 de l'Estatut dels treballadors fixa per a l'existència del Grup professional, és a dir, atenent a les aptituds professionals, titulacions i contingut general de la prestació, incloent en cada grup diverses tasques o funcions i especialitats professionals.

Article 14

Aspectes bàsics de la classificació professional

El contingut de la prestació laboral i l'adscripció inicial a un grup professional serà pactat entre l'empresa i el treballador, d'acord amb les següents normes:

14.1. La classificació professional es realitza en grups professionals per interpretació i aplicació dels criteris generals objectius, i per les tasques i funcions bàsiques més representatives que desenvolupin els treballadors. Qualsevol persona en funció del lloc de treball que desenvolupi estarà enquadrada en un grup professional dels establerts en el present capítol, circumstàncies que definiran la seva posició en l'esquema organitzatiu i retributiu.

Així, la possessió per part d'un treballador d'alguna o totes les competències representatives d'un grup professional determinat, o la seva consecució a través del procediment d'acreditació de les competències professionals o a través de processos formatius, no implica la seva adscripció a aquest, sinó que la seva classificació estarà determinada per l'exigència i l'exercici efectiu d’aquestes competències en les funcions corresponents al seu lloc de treball.

L'enquadrament en un determinat grup professional es portarà a efecte per les funcions realment realitzades pel treballador, amb...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR