Convenio colectivo - Comerç de Materials de la Construcció, Barcelona

Inicio de Vigencia 1 de Enero de 2001
Fin de Vigencia31 de Diciembre de 2002
Publicado enDiari Oficial de la Generalitat de Catalunya nº 3448 de 08/08/01

RESOLUCIÓ de 21 de maig de 2001, per la qual es disposa la inscripció i la publicació del Conveni col·lectiu de treball del comerç de materials de la construcció de la província de Barcelona per als anys 2001 i 2002 (codi de conveni núm. 0800745).

Vist el text del Conveni col·lectiu de treball del comerç de materials de la construcció de la província de Barcelona subscrit pel Gremi de Comerciants de Materials de la Construcció, CCOO i UGT el dia 7 de maig de 2001, i de conformitat amb el que disposen l'article 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors; l'article 2.b) del Reial decret 1040/1981, de 22 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis col·lectius de treball; l'article 11.2 de la Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, i altres normes d'aplicació,

Resolc:

-1 Disposar la inscripció del Conveni col·lectiu de treball del comerç de materials de la construcció de la província de Barcelona per als anys 2001 i 2002 al Registre de convenis de la Delegació Territorial de Treball de Barcelona.

-2 Disposar que el text esmentat es publiqui al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Barcelona, 21 de maig de 2001

Francisca Antolinos i Jiménez

Delegada territorial de Barcelona

Traducció del text original signat per les parts

CONVENI

col·lectiu de treball del comerç de materials de construcció de la província de Barcelona per als anys 2001 i 2002

Àmbit

Article 1

El present Conveni col·lectiu és d'aplicació a tots els centres de treball situats a la província de Barcelona (encara que l'empresa o el seu titular estiguin en una altra província) l'activitat principal dels quals sigui el comerç de:

Ciments, calçs i guixos

Fibrociments i altres productes derivats del ciment

Rajoles i altres revestiments i paviments ceràmics similars

Sanejament

Maquinària i eines de construcció

Durada

Article 2

La durada d'aquest Conveni col·lectiu abraça de l'1 de gener de 2001 al 31 de desembre de 2002.

El present Conveni comença a tenir validesa des del moment de la seva signatura per part dels representants sindicals i empresarials, independentment de la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat. Es considerarà prorrogat tàcitament, per anys successius, si cap de les parts no el denuncia en la forma escaient amb una antelació mínima de 30 dies.

Legislació supletòria

Article 3

En tot allò que no estigui regulat expressament en aquest Conveni cal atenir-se al que disposa l'Acord per a la substitució de l'Ordenança de comerç (ASOC), publicat en el Butlletí Oficial de l'Estat de 9 d'abril de 1996, i també a les disposicions d'aplicació general.

Classificació professional

Article 4

El personal es classifica, d'acord amb les definicions contingudes en l'Ordenança de treball, segons les funcions que té encomanades. Les categories són les que s'indiquen en el quadre annex d'aquest Conveni i les que es defineixen a continuació.

  1. Oficial de segona: és l'empleat que, amb iniciativa i responsabilitat restringida, subordinat a un cap o oficial de primera, fa feines de caràcter auxiliar secundari que només requereixen coneixements generals de la tècnica administrativa.

    S'adscriuen a aquesta categoria els operadors de màquines comptables; els taquimecanògrafs en idioma nacional que agafen 115 paraules dictades per minut i les passen a màquina directament i correctament en 6 i els mecanògrafs que fan 350 pulsacions per minut en un dictat o 320 en treballs de còpia, amb una correcció total.

  2. Dependent de primera: és l'empleat que prové de la categoria de dependent de segona i que té la missió d'efectuar les vendes, amb coneixements amplis dels articles la venda dels quals se li confia, de manera que pugui orientar el públic en les seves compres (quantitat necessària segons les característiques i l'ús al qual es destini, novetats, preus, qualitat, etc.). Entre les seves funcions hi ha el recompte d'existències dels diferents articles per sol·licitar-ne la reposició en el moment oportú i la seva exhibició en aparadors i vitrines. Posseeix, a més, els coneixements de càlcul mercantil adequats i necessaris per efectuar les vendes.

  3. Dependent de segona: és l'empleat amb 3 anys de pràctica com a ajudant de dependent que ha adquirit un coneixement suficient dels diferents articles perquè n'ha fet la venda i pot informar el client sobre qualitats i preus. Després de romandre 3 anys en aquesta categoria se l'ha d'ascendir a dependent de primera.

  4. Ajudant: és l'empleat que, havent efectuat l'aprenentatge, ajuda els dependents en les seves funcions i els facilita la feina. Pot efectuar sol operacions de venda.

    Si l'ajudant efectua funcions de dependent amb caràcter permanent, se li ha de reconèixer aquesta categoria, amb la retribució corresponent al dependent de segona.

  5. Auxiliar administratiu i auxiliar de caixa de nivell A: és l'empleat amb 2 anys de pràctica en el nivell B d'aquesta categoria que, amb coneixements generals d'índole administrativa, ajuda els oficials i els caps en la realització de feines pròpies d'aquesta categoria. Té les funcions següents: redacció de correspondència de tràmit, elaboració d'estats, pressupostos senzills i factures, liquidació d'interessos i impostos, assegurances socials, mecanografia, etc. i el cobrament de les vendes al comptat. Són els taquimecanògrafs que, sense arribar a la velocitat exigida als oficials, com a mínim agafen 80 paraules per minut i les passen en 6.

  6. Auxiliar administratiu i auxiliar de caixa de nivell B: és l'empleat que procedeix de la categoria d'aspirant i es dedica a funcions administratives anàlogues a les del nivell A sense arribar als coneixements necessaris per a aquest nivell. Les seves funcions pròpies són el cobrament de vendes al comptat, l'elaboració de factures senzilles, la mecanografia i la còpia de liquidacions per al pagament d'impostos, assegurances socials, etc.

    Formació professional

    Article 4 bis

    Les representacions de les empreses i dels treballadors són conscients de la necessitat d'avançar conjuntament cap a un model de professionalització i especialització del sector, en què la formació té un caràcter estratègic davant els processos de canvi econòmic, tecnològic i social.

    És per això que només des del diàleg i la col·laboració es pot avançar cap a la consecució dels objectius plantejats, que permetin la modernització de les empreses i una major capacitat competitiva, que depenen en gran mesura d'un adequat nivell de qualificació professional tant dels treballadors com dels empresaris. Per això s'acorda:

  7. Treballar per aconseguir un sector professionalitzat i capacitat.

  8. Per aconseguir els objectius anteriors, es crea la Comissió de Professionalització del Sector del Comerç de Materials de Construcció, les competències de la qual són les següents:

    1. Planificar i desenvolupar un programa de formació professional per al sector i vetllar perquè tant la programació com la impartició de les accions formatives s'ajustin a les necessitats formatives dels treballadors del sector.

    2. Tenir competències en relació amb les sol·licituds i la impartició dels cursos de formació.

    3. Sol·licitar subvencions tant als programes de formació com accions complementàries i d'acompanyament a la formació.

    4. Establir els criteris de vinculació de la formació professional i la seva connexió amb el sistema de classificació professional.

    5. Articular mitjans amb la finalitat d'aconseguir que les accions programades arribin al coneixement del major nombre de treballadors i d'empreses i també facilitar la participació de les empreses.

    6. Defensar la identitat i el protagonisme del sector a la societat.

  9. La Comissió creada pot adquirir identitat pròpia mitjançant una fundació o una altra figura legal que s'acordi, però en cap cas no ha de tenir afany de lucre.

  10. La Comissió s'ha de dotar d'un reglament de funcionament intern.

    A aquest efecte, ambdues parts es comprometen a reunir-se per desenvolupar aquest apartat durant la vigència del present Conveni.

    Ingressos i períodes de prova

    Article 5

    El personal ha de ser admès d'acord amb les normes generals vigents en matèria de col·locació i les especials contingudes en l'Ordenança.

    Les admissions de personal sempre es consideren provisionals durant el període de prova, la durada del qual és la següent:

    Personal tècnic titulat i caps: 4 mesos.

    Resta del personal: 2 mesos.

    Les empreses han de lliurar als representants legals dels treballadors una còpia bàsica dels contractes de treball que formalitzin, complint el que es disposa en l'article 1 de la Llei 2/1991, de 7 de gener.

    Aprenentatge i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR