Convenio colectivo - Comerç en General, Gerona

Inicio de Vigencia 1 de Enero de 2002
Fin de Vigencia31 de Diciembre de 2003
Publicado enDiari Oficial de la Generalitat de Catalunya nº 3784 de 18/12/02

RESOLUCIÓ TIC/3620/2002, de 19 de novembre, per la qual s'ordena la inscripció, el dipòsit i la publicació del Conveni col-lectiu de treball del comerç en general de la província de Girona per a 2002-2003 (codi de conveni núm. 1700035).

Vist el text del Conveni col-lectiu de treball del comerç en general de la província de Girona, subscrit d'una banda per la Confederació Catalana de Comerç, la Federació de Comerç de Girona i Majoristes d'Alimentació i de l'altra per CCOO i UGT el dia 4 d'octubre de 2002, i d'acord amb el que estableixen els articles 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el Text refós de l'Estatut dels treballadors; el Decret 326/1998, de 24 de desembre; l'article 11.2 de la Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, i altres normes concordants,

Resolc:

-1 Ordenar la inscripció del Conveni col-lectiu de treball del comerç en general de la província de Girona per a 2002-2003 (codi de conveni núm. 1700035) al Registre de convenis de la Delegació Territorial de Girona.

-2 Ordenar-ne el dipòsit a l'oficina corresponent d'aquesta Delegació.

-3 Disposar que el Conveni col-lectiu esmentat es publiqui en el DOGC.

Notifiqueu aquesta Resolució a la Comissió Negociadora del Conveni.

Girona, 19 de novembre de 2002

Montserrat González i Falcó

Delegada territorial de Girona, en funcions

Transcripció literal del text signat per les parts

CONVENI

col-lectiu de treball per al comerç en general de la província de Girona 2002-2003

Article 1

Àmbit funcional

Queden sotmeses a les estipulacions del present Conveni totes les empreses en l'àmbit funcional fixat en l'article 2 de l'Acord laboral d'àmbit estatal pel sector del comerç, de 21 de març de 1996, BOE de 9 d'abril, i també les de comerç de la construcció, vidre i ceràmica, excepte en el cas que sectorialment hi concorri un altre conveni amb millors condicions.

Article 2

Àmbit personal

Queden adscrits a aquest Conveni tots els treballadors de les empreses compreses en l'àmbit funcional en l'article anterior.

Article 3

Àmbit territorial

Les disposicions del present Conveni regeixen en l'àmbit de la província de Girona.

Article 4

Àmbit temporal

Independentment de la data de publicació en el Diari Oficial, aquest Conveni és vigent des del dia de la seva signatura. La duració és de 24 mesos, és a dir, de l'1 de gener de l'any 2002 fins al dia 31 de desembre de l'any 2003.

Les condicions econòmiques pactades en aquest Conveni tenen efectes retroactius des del dia 1 de gener de 2002.

Article 5

Pròrrogues

El Conveni es prorroga per períodes anuals si no el denuncia qualsevol de les parts amb una antelació mínima de 3 mesos respecte de la data del seu venciment.

Article 6

Garantia personal

S'estableix, com a clàusula de garantia personal, que s'han de respectar les condicions més beneficioses de què individualment pugin gaudir alguns treballadors en el moment de ser aprovat aquest Conveni.

Article 7

Les condicions que s'estableixen en aquest Conveni formen un tot indivisible, i en la seva aplicació pràctica s'han de considerar globalment i conjuntament.

Article 8

Les condicions que s'estableixen en aquest Conveni són compensables i absorbibles en còmput anual, i s'han de respectar de la mateixa manera les situacions personals.

Article 9

Publicitat

Les empreses afectades per aquest Conveni han de procurar que el coneguin els treballadors que hi estan adscrits, tot disposant taulers d'anuncis en cada centre de treball, perquè els representants dels treballadors puguin posar-hi el Conveni.

Article 10

Comissió Paritària

Per tal d'interpretar aquest Conveni i vigilar-ne el compliment, es crea la Comissió Paritària, que està integrada per 8 vocals, 4 en representació social i 4 més en representació de les empreses. Aquesta Comissió té, entre d'altres funcions, les següents:

  1. Emissió de dictàmens, quan li siguin requerits, sobre la interpretació d'aquest Conveni.

  2. Intervenció davant l'Administració pública i les institucions privades per exigir el compliment del present Conveni.

  3. Elaboració d'informes en les modificacions de les condicions de treball, especialment en l'àmbit de vacances, jornada i hores extraordinàries, quan afectin una empresa de 5 o més persones.

  4. Assessorament i, si escau, elaboració d'informe, en les qüestions relatives a la classificació professional.

  5. Intervenció mediadora en les reclamacions salarials, sancions i acomiadaments quan afectin 5 o més persones en una mateixa empresa.

  6. En general, aquesta Comissió s'ha d'informar i escoltar en qualsevol conflicte col-lectiu, i especialment abans de la presentació d'expedients administratius socials per part de les empreses.

  7. Funcions de la Comissió Paritària en la prevenció de riscos laborals:

    Pel període de vigència d'aquest Conveni, la Comissió Paritària ha de controlar que les empreses desenvolupin el Pla de prevenció de riscos laborals. En compliment d'aquest objectiu, la Comissió Paritària pot controlar les revisions mèdiques que es fan als treballadors, tant les de la seva incorporació com les anuals de seguiment, i poden sol-licitar les certificacions pertinents.

    També ha de conèixer la feina dels delegats de prevenció i les hores que hi dediquin a prevenció, i també pot exigir-ne la pertinent informació.

    La Comissió Paritària també s'ha d'ocupar d'estudiar i elaborar una proposta que reculli en quina situació i en quines circumstàncies, determinades empreses poden, per raons econòmiques, desvincular-se de l'aplicació dels efectes salarials del Conveni si reuneixen els requisits que acordi aquesta Comissió.

    Els acords de la Comissió Paritària requereixen, per ser vàlids, el vot favorable de la meitat més 1 dels vocals que la componen.

    Si no s'arriba a un acord amb la Comissió Paritària en qualsevol qüestió que sigui plantejada, les parts queden lliures per exercir totes les accions que considerin pertinents davant els òrgans jurisdiccionals que calgui, si bé la Comissió Paritària, d'una manera genèrica, recomana en aquests casos que les parts recorrin al Tribunal Laboral de Catalunya (TLC).

    Es fixa com adreça de la Comissió Paritària els següents domicilis:

    Seu CCOO:

    1. Miquel Blay, 1-3, 5a planta del municipi de Girona

      Seu UGT (SGTESE): Terminal d'autobusos, despatx L del municipi de Lloret de Mar

      Seu patronal: Despatx del Sr. Joan Casadevall i Canals

    2. Nord núm. 17 baixos dreta del municipi de Girona

      Organització del treball

      Article 11

      Jornada de treball

      S'estableix un còmput anual de 1.804 hores de treball per a l'any 2002 i de 1.800 hores de treball per a l'any 2003, distribuïdes en 40 hores setmanals, amb un descans d'1 dia i mig que, en cas de necessitat, en zones turístiques de la província, durant el període comprès entre el Diumenge de Rams i el 31 d'octubre, pot fraccionar-se de manera que, amb independència del dia corresponent al diumenge, cada treballador descansi durant mitja jornada un altre dia laborable de la setmana. El comerç a l'engròs de la província de Girona, a part del tancament preceptiu del diumenge, també ha de tancar el dissabte a la tarda.

      En les localitats que tradicionalment fan mercat en diumenge, les hores treballades tenen la consideració de jornada normal, i s'ha de compensar els treballadors que no descansin el dissabte anterior amb un descans, incrementat en una hora, un altre dia feiner de la setmana.

      En la jornada continuada s'estableix un descans de 25 minuts per prendre un refrigeri, que s'ha de computar com a treball efectiu.

      Es considera jornada contínua a partir de 5 hores i mitja seguides de treball, d'acord amb el previst en l'article 34 de l'Estatut dels treballadors.

      El temps mínim de repòs en la jornada partida és, com a mínim, d'1.30 hores.

      En l'aplicació de l'article 34.2 de l'Estatut dels treballadors, les empreses poden disposar de la distribució irregular de la jornada al llarg de 90 hores anuals, de les quals 45 les ha de distribuir directament la direcció empresarial; la distribució de les restants s'han de pactar amb la representació social o bé amb els treballadors afectats, en el supòsit que la representació social estigui absent.

      La distribució de jornada, que en cap cas pot comportar una jornada superior a 9 hores, s'ha de comunicar als afectats amb una antelació mínima de 10 dies naturals.

      Tot això sense perjudici que, per acord de l'empresa i els representants dels treballadors, pugui modificar-se el nombre d'hores en còmput anual en distribució irregular de la jornada.

      S'entén com a treball nocturn el que es realitzi entre les 22 h i les 6 h del matí. La seva retribució és la del Conveni, incrementada en un 25 %.

      Els contractes a temps parcial de jornada igual o inferior a 20 h setmanals, de dilluns a dijous, la jornada de treball es realitza de forma continuada, sense perjudici de pacte individual.

      Les empreses, juntament amb la representació legal dels treballadors, es comprometen a negociar una proposta de calendari laboral abans del dia 28 de febrer. En el supòsit de no arribar a un acord a la data prevista, l'empresa, complint amb la seva obligació, ha d'actuar conforme llei.

      Article 12

      Festivitats

      Pel que fa a les festivitats, ha de ser norma reguladora el calendari oficial vigent aprovat per la Generalitat de Catalunya per a cada any, amb la inclusió de les festes locals també aprovades per la Generalitat.

      Si aquestes festes s'escauen en dia de mercat setmanal i es treballa, les hores que s'han treballat s'han d'abonar afegint-hi un 35 % del preu de l'hora convencional.

      Les empreses poden pactar amb els seus treballadors qualsevol fórmula que signifiqui una millora en el preu d'aquestes hores, o bé poden compensar-les amb un descans.

      Article 13

      Vacances

      El personal adscrit al present Conveni ha de gaudir cada any de 30 dies naturals de vacances. Les vacances les ha de fixar la direcció de l'empresa, com a resultat de la negociació que ha de mantenir amb els representants dels treballadors, o amb els mateixos treballadors en cas...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR