Convenio colectivo - Empreses i Treballadors/es d'atenció Domiciliària i Treball Familiar, Cataluña

Inicio de Vigencia 1 de Enero de 2015
Fin de Vigencia31 de Diciembre de 2018
Publicado enDiari Oficial de la Generalitat de Catalunya nº 6834 de 19/03/2015

Vist el text del IV Conveni col·lectiu de treball d’empreses d’atenció domiciliària de Catalunya per als anys 2015 a 2018, subscrit, en dates 19 de desembre de 2014 i 16 de febrer de 2015, per la part empresarial pels representants de La Confederació, ACRA, ASADE, CAPSS i UCH, i per la part social pels representants de CCOO i UGT, i d’acord amb el que disposen l’article 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s’aprova el Text Refós de la llei de l’Estatut dels treballadors; l’article 2 del Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball; el Decret 352/2011, de 7 de juny, de reestructuració del Departament d’Empresa i Ocupació, i l’article 6 de la Llei 26/2010, de 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya,

Resolc:

—1 Disposar la inscripció del conveni esmentat en el Registre de convenis i acords col·lectius de treball de la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball, amb notificació a la Comissió Negociadora.

—2 Disposar la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, amb el compliment previ dels tràmits pertinents.

Barcelona, 5 de març de 2015

Jordi Miró i Meix

Director general de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball

Transcripció literal del text signat per les parts

IV Conveni col·lectiu d’empreses d’atenció domiciliària de Catalunya

Determinació de les parts

El present Conveni col·lectiu s’acorda entre les organitzacions empresarials La Confederació (Patronal del Tercer Sector Social de Catalunya), Consorci Associació Patronal Sanitària i Social (CAPSS), Asociación Estatal de Entidades de Servicios de Atención a Domicilio (ASADE), Unió Catalana d’Hospitals (UCH) i Associació Catalana de Recursos Assistencials (ACRA) d’una part, i les organitzacions sindicals FSC-CCOO de Catalunya (Federació de Serveis a la Ciutadania FSC-CCOO) i Federació de Serveis Públics (FSP) UGT de Catalunya.

Capítol 1

Àmbit d’aplicació

Article 1

Àmbit funcional

Queden afectades per aquest Conveni totes les empreses que prestin serveis d’atenció domiciliària en la Comunitat autònoma de Catalunya.

L’atenció domiciliària és el conjunt organitzat d’accions que es realitzen bàsicament a la llar de la persona i/o família, dirigides a proporciona atencions personals, ajuda a la llar i suport social a aquelles persones i/o famílies amb dificultats de desenvolupament o d’integració social o manca d’autonomia personal, amb l’objecte de promoure una millor qualitat de vida a les persones usuàries, potenciant la seva autonomia personal i unes condicions adients de convivència en el seu propi entorn familiar i sociocomunitari.

Article 2

Àmbit territorial

Aquest Conveni és d’aplicació en tot el territori de Catalunya

Article 3

Àmbit personal

Queda comprés a l’àmbit del present Conveni tot el personal que presta els seus serveis a les empreses afectades pel mateix, que ocupen llocs de treball descrits en la classificació professional d’aquest Conveni.

Article 4

Àmbit temporal

Aquest Conveni entrarà en vigor l’1 de gener de 2015.

La seva durada serà de 4 anys, és a dir, de l’1 de gener de 2015 fins al 31 de desembre de 2018.

Article 5

Denúncia i revisió

Aquest Conveni pot ser denunciat per qualsevol de les parts signants amb una antelació mínima de 3 mesos a la caducitat de la seva vigència, o de qualsevol de les seves pròrrogues.

El denunciant haurà de comunicar-ho per escrit a les altres parts signants del Conveni.

En el termini màxim d’un mes a partir de la recepció de la comunicació es constituirà la Comissió Negociadora que establirà el calendari de negociació que s’iniciarà en un termini màxim de 15 dies a comptar des de la constitució de la Comissió.

Un cop denunciat el Conveni i conclosa la durada pactada, durant les negociacions per a la renovació del Conveni, es mantindrà la seva vigència per un període màxim de 24 mesos comptador a partir de la data de finalització del Conveni denunciat.

Durant la seva vigència ultra activa les retribucions vigents a 31 de desembre de 2018 es veuran incrementades cada any d’ultraactivitat en un 0’5 per cent (0’5%), a compte dels increments que, en el seu cas, s’arribin a pactar. El primer increment a compte es produirà en la nòmina del mes de gener de 2019 i, si finalitzat l’any 2019 no hi ha acord entre les parts per signar un nou Conveni, el segon increment del 0’5% a compte es realitzarà en la nòmina de gener de 2020.

Si durant la vigència del present Conveni, per acord interprofessional de l’article 83 de l’Estatut dels treballadors, s’estableix un procediment arbitral d’aplicació general per solventar les discrepàncies existents un cop transcorregut el termini màxim de negociació sense acord, les parts negociadores es podran adherir de manera voluntària i sotmetre’n les discrepàncies existents al referit arbitratge.

Article 6

Garantia ad personam

Es respectaran les condicions superiors i més beneficioses individuals o col·lectives que els treballadors tinguin reconegudes a l’entrada en vigor del present Conveni, bé siguin aquestes de caràcter total o parcial.

Article 7

Vinculació a la totalitat

Les condicions pactades en el present Conveni formen un tot orgànic i indivisible i, als efectes de la seva aplicació pràctica seran considerades globalment.

En el cas que per la jurisdicció social, a instàncies de l’autoritat laboral o de qualsevol de les persones afectades, es procedís a l’anul·lació d’algun article del present Conveni, les parts negociadores procediran a la renegociació del Conveni col·lectiu per reestablir l’equilibri intern.

Article 8

Comissió negociadora

La Comissió negociadora quedarà constituïda fins a un màxim de 15 membres representants de les associacions empresarials representatives del sector i un màxim 15 membres per les organitzacions sindicals representatives del sector.

La distribució dels seus membres serà en funció de la proporció de la seva representativitat en el sector.

Ha de quedar constituïda dintre del terme màxim d’un mes a partir de la denúncia del Conveni, amb la mateixa representativitat numèrica d’ambdues parts. En aquesta taula negociadora han d’actuar com president/a i com secretari/a les persones que acordin els membres de la Mesa per majoria de cadascuna de les representacions.

Article 9

Comissió paritària

La Comissió paritària intervindrà obligatòriament i com tràmit previ, en tots els dubtes i les divergències que puguin sorgir entre les parts sobre qüestions d’interpretació d’aquest Conveni sense perjudici que, una vegada conegut el dictamen de la Comissió paritària, es puguin utilitzar les vies administratives i jurisdiccionals que corresponguin.

  1. Les funcions de la Comissió paritària són:

    1. Les de mediació, arbitratge i conciliació en els conflictes individuals o col·lectius que li siguin sotmesos.

    2. Les d’interpretació i aplicació dels pactes.

    3. La de seguiment del conjunt dels acords.

    4. El control del sector i la detecció de les empreses que incomplint la legalitat vigent, exerceixin una competència deslleial, i també la denúncia d’aquestes empreses davant les autoritats competents.

    5. Emetre dictamen en un termini màxim de 7 dies hàbils des de la seva recepció, sobre les discrepàncies que puguin sorgir durant la negociació en els períodes de consulta per a la modificació substancial de condicions de treball de caràcter col·lectiu referits a l’article 41.6 de l’Estatut dels treballadors, o modificació de les condicions de treball establerts en aquest Conveni de l’article 82.3 del mateix text legal.

    6. Amb caràcter previ al plantejament formal de conflicte col·lectiu relatiu a la interpretació aplicació del Conveni col·lectiu, haurà sotmetre’s el mateix a la Comissió paritària, pel seu coneixement, aplicació, interpretació, mediació i/o conciliació.

    La Comissió paritària es dotarà d'un reglament de funcionament, en un termini màxim de 2 mesos des de la seva constitució, el qual recollirà com a mínim les qüestions següents:

  2. Reunions: la Comissió paritària es reunirà de forma ordinària durant el primer any amb una periodicitat trimestralment.

  3. Convocatòria: la Comissió paritària serà convocada per qualsevol de les organitzacions signants, sent suficient una comunicació escrita en la qual s'expressaran els punts a tractar en l'ordre del dia, així com la data i hora proposades. En cap cas s'excedirà dels 15 dies comptats a partir de la data de registre de la consulta efectuada. Un cop acabat aquest termini, si no s'ha produït la reunió, tot i que la intervenció de l'esmentada Comissió haurà igualment de produir-se, l'interessat que formula la consulta podrà exercir les accions que consideri oportunes.

  4. Quòrum: Assessors/es: es considerarà vàlidament constituïda la Comissió quan assisteixi la majoria simple de cada representació, podent-ne efectuar la delegació de vot. Les parts podran acudir a les reunions acompanyats d'assessors/es i/o tècnics/es.

  5. Validesa d'acords: els acords de la Comissió requeriran, en qualsevol cas, de la confluència del vot favorable de la majoria de cada representació. De cada reunió s'aixecarà acta, la qual serà signada per qui faci de secretari/a i per un/una representant de cada organització.

  6. La...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR