Convenio colectivo - Oficines i Despatxos, Cataluña

Inicio de Vigencia 1 de Enero de 2017
Fin de Vigencia31 de Diciembre de 2018
Publicado enDiari Oficial de la Generalitat de Catalunya nº 7481 de 25/10/2017

Vist el text del Conveni col·lectiu de treball del sector d'oficines i despatxos de Catalunya per als anys 2017 i 2018 subscrit, en data 24 de juliol 2017, per la part empresarial, pels representants de Foment del Treball Nacional i PIMEC, i per la part social, pels representants de la Federació de Serveis, Mobilitat i Consum de la UGT de Catalunya (FeSMC-UGT) i per la Federació de Serveis de CCOO de Catalunya (Serveis CCOO) i d'acord amb el que disposen l'article 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors; l'article 2.1) del Reial decret 713/2010, de 28 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis i acords col·lectius de treball; el Decret 289/2016, de 30 d'agost, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i l'article 6 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya,

Resolc:

--1 Disposar la inscripció del conveni esmentat en el Registre de convenis i acords col·lectius de treball de la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball, amb notificació a la Mesa Negociadora.

--2 Disposar la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, amb el compliment previ dels tràmits pertinents.

Barcelona, 18 de setembre de 2017

Enric Vinaixa i Bonet

Director general de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball

Traducció del text original signat per les parts

Conveni col·lectiu de treball del sector d'oficines i despatxos de Catalunya per als anys 2017 i 2018.

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Determinació de les parts

Aquest Conveni col·lectiu es pacta entre les organitzacions empresarials Foment del Treball Nacional i PIMEC, d'una part, i els sindicats FeSMC-UGT (Federació de Serveis, Mobilitat i Consum d'UGT) i Serveis CCOO (Federació de Serveis de CCOO de Catalunya), d'una altra.

Article 2

Àmbit funcional

El present Conveni col·lectiu és d'aplicació a totes aquelles activitats d'oficines i despatxos, i serveis de tipus administratiu en general.

Article 3

Àmbit personal

El present conveni és d'aplicació als treballadors que desenvolupin les relacions de treball en les empreses l'activitat principal de les quals sigui la definida a l'article anterior, i no tingui conveni d'aplicació propi.

El personal d'alta Direcció queda expressament exclòs de les estipulacions contingudes en aquest Conveni col·lectiu, d'acord amb el previst a l'article 2.1.a) del Text Refós de l'Estatut dels treballadors i al Reial Decret 1382/1985, d'1 d'agost.

Article 4

Àmbit territorial

Aquest Conveni col·lectiu és d'aplicació a tot el territori de Catalunya.

Article 5

Àmbit temporal

La durada d'aquest Conveni col·lectiu és de 2 anys, iniciant-se la seva vigència l'1 de gener de 2017 i finalitzant el 31 de desembre de 2018, tret d'aquells articles en què expressament s'estableixin diferents períodes de vigència.

Article 6

Articulació de la negociació col·lectiva al sector

El present conveni col·lectiu sectorial ha estat negociat a l'empara dels articles 83 i 84 de l'Estatut dels treballadors, i en virtut d'això, les matèries regulades en aquest Conveni col·lectiu autonòmic són d'aplicació directa per a les empreses i treballadors inclosos en el seu àmbit funcional, sense perjudici d'altres possibles unitats de negociació sectorial més específiques, que puguin existir.

Els convenis d'empresa, en les matèries, que en cada moment es determini per llei tindran prioritat aplicadora respecte a les matèries que tinguin expressament reservades. No obstant això, el present Conveni col·lectiu serà d'aplicació subsidiària per a aquelles empreses i treballadors que ja disposin de conveni d'empresa propi.

Article 7

Denúncia i pròrroga

A partir del dia 31 de desembre de 2018, el Conveni col·lectiu es prorrogarà tasseta i automàticament d'any l'any, excepte en el cas de denúncia fefaent amb 1 mes d'antelació a la data de venciment o de qualsevol de les seves pròrrogues. Qualsevol de les parts signants podrà denunciar aquest Conveni col·lectiu en el termini fixat anteriorment.

Perquè la denúncia tingui efecte haurà de fer-se mitjançant comunicació escrita a l'altra part, comunicació que haurà de registrar-se en el Departament corresponent de la Generalitat de Catalunya.

Si denunciat el Conveni col·lectiu, i transcorregut un any des de l'acabament de la vigència del mateix, no s'arribés a un acord al si de la Comissió negociadora, les parts se sotmetran als procediments de conciliació i, en el seu cas, si així ho decideixen les parts, als procediments de mediació i/o arbitratge del Tribunal Laboral de Catalunya.

No obstant això, per acord de la mateixa Comissió negociadora, les parts podran ampliar l'esmentat termini d'un any de negociació i eficàcia del conveni anterior, fins i tot 6 mesos més. Aquest acord s'haurà de registrar a efectes de la seva publicació. En tot cas, durant la tramitació dels procediments de conciliació i, en el seu cas, de mediació i/o arbitratge, es mantindrà l'eficàcia del conveni.

Article 8

Compensació i absorció

Els salaris fixats a l'annex 1, 2, 3 i 4 d'aquest Conveni seran compensables i absorbibles en la seva totalitat i en el seu còmput anual per les retribucions que estiguin fixades en les empreses incloses en el seu àmbit.

Article 9

Complement ad personam derivat de l'antiguitat

Aquest complement, que neix com a conseqüència de la desaparició de l'anterior concepte d'antiguitat i que a partir del 31/12/97 va passar a denominar-se complement ad personam, s'incrementarà anualment en els mateixos percentatges que la resta de conceptes retributius.

Article 10

Complement excategoria personal

Aquest complement, que neix al Conveni 2008-2011 com a conseqüència del canvi d'un sistema de classificació professional basat en categories a un sistema de classificació basat en grups professionals, amb l'objectiu de garantir les retribucions que vinguessin percebent els treballadors adscrits a determinades categories professionals, s'incrementarà anualment en els mateixos percentatges que la resta de conceptes retributius.

Article 11

Garantia ad personam

Es respectaran i mantindran estrictament, com a garantia ad personam, les situacions i les condicions personals que superin globalment el pactat en aquest Conveni.

Article 12

Equilibri intern del Conveni

Les condicions pactades en aquest Conveni col·lectiu formen un tot indivisible, pel que no es podrà aplicar una o algunes de les seves normes, amb oblit de la resta, sinó que a tots els efectes ha de ser aplicat i observat en la seva integritat.

En el supòsit que la jurisdicció competent, en ús de les seves facultats, anul·lés o invalidés algun dels pactes continguts al present Conveni, les parts negociadores consideraran si és vàlid per si sol la resta del text aprovat, o bé, si és necessària una de nova, total o parcial, renegociació del mateix. Si es donés tal supòsit, les parts signatàries d'aquest Conveni es comprometen a reunir-se dins dels trenta dies següents al de la fermesa de la resolució corresponent, amb la finalitat de resoldre el problema plantejat.

Si en el termini de noranta dies, a partir de la data de fermesa de la resolució en qüestió, les parts signatàries no assolissin un acord, es comprometen a fixar un calendari de reunions per a la negociació del Conveni en la seva totalitat.

Capítol II

Organització del treball i funcions

Article 13

Organització del treball

El present capítol sobre Classificació professional s'estableix, fonamentalment, atenent els criteris que l'article 22 de l'Estatut dels treballadors fixa per a l'existència del grup professional, és a dir, atenent a les aptituds professionals, titulacions i contingut general de la prestació, incloent en cada Grup diverses tasques o funcions i especialitats professionals.

Article 14

Aspectes bàsics de la classificació professional

El contingut de la prestació laboral i l'adscripció inicial a un grup professional serà pactat entre l'empresa i el treballador, d'acord amb les següents normes:

14.1 La classificació professional es realitza en grups professionals per interpretació i aplicació dels criteris generals objectius, i per les tasques i funcions bàsiques més representatives que desenvolupin els treballadors. Qualsevol persona en funció del lloc de treball que desenvolupi estarà enquadrada en un grup professional dels establerts al present capítol, circumstàncies que definiran la seva posició en l'esquema organitzatiu i retributiu.

Així, la possessió per part d'un treballador d'alguna o totes les competències representatives d'un grup professional determinat, o la seva consecució a través del procediment d'acreditació de les competències professionals o a través de processos formatius, no implica la seva adscripció al mateix, sinó que la seva...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR