Convenio colectivo - Estibadors portuaris, Tarragona

Inicio de Vigencia 1 de Enero de 2008
Fin de Vigencia31 de Diciembre de 2011
Publicado enDiari Oficial de la Generalitat de Catalunya nº 5550 de 21/01/2010

RESOLUCIÓ

TRE/3821/2009, de 13 d'octubre, per la qual es disposa el registre i la publicació del Conveni col·lectiu de treball del sector d'estiba i desestiba del port de Tarragona, de la província de Tarragona, per als anys 2008-2011 (codi de conveni núm. 4300244).

Vist el text del Conveni col·lectiu de treball del sector d'estiba i desestiba del port de Tarragona, subscrit, per part del sector, per la Sociedad de Estiba del Puerto de Tarragona i per l'Asociación Provincial de Empresas Estibadoras i, per part dels treballadors, per l'Asociación Interna de Estibadores (coordinadora), en data 7 de novembre de 2008, i presentat per les mateixes parts en data 6 d'agost de 2009, de conformitat amb el que estableixen l'article 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors; l'article 2b del Reial decret 1040/1981, de 22 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis col·lectius de treball; l'article 170.1 e) i j) de la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, de reforma de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i la Resolució TRE/1398/2002, de 30 d'abril, de delegació de competències en matèria de relacions laborals als Serveis Territorials a Tarragona, i altres normes aplicables,

Resolc:

.1 Disposar el registre del Conveni col·lectiu de treball del sector d'estiba i desestiba del port de Tarragona, de la província de Tarragona, per als anys 2008-2011 (codi de conveni núm. 4300244), al Registre de convenis dels Serveis Territorials del Departament de Treball a Tarragona.

.2 Disposar-ne la publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Notifiqueu aquesta Resolució a la Comissió Negociadora del Conveni.

Tarragona, 13 d'octubre de 2009

El director dels Serveis Territorials a Tarragona

P. A. (article 5 del Decret 326/1998, de 24 de desembre, de reestructuració de les delegacions territorials del Departament de Treball)

Pilar Alier Cortés

Secretària dels Serveis Territorials a Tarragona

Traducció del text original signat per les parts

CONVENI

col·lectiu de treball del sector d'estiba i desestiba del port de Tarragona per als anys 2008-2011.

Títol I

Disposicions de l'aplicació generalitzada a les parts afectades per aquest Conveni

Capítol I

Àmbit, prelació i concurrència de normes. Vinculació a la totalitat i Comissió Paritària

Article 1

Àmbit funcional

El present Acord regula les relacions laborals entre les empreses i treballadors descrits en l'àmbit personal, que intervinguin en la realització de les activitats portuàries constitutives del servei públic o bàsic d'estiba i desestiba de vaixells i en les activitats i labors complementàries que es relacionen en l'apartat 1.4.

1.2. Als anteriors efectes, tindran la consideració d'activitats portuàries, les següents:

1.2.1. Les labors de càrrega, descàrrega, estiba, desestiba i transbordament de mercaderies objecte de tràfic marítim, en els vaixells i dintre de la zona portuària.

La càrrega i estiba comprenen la recollida de la mercaderia en les zones cobertes o descobertes del port, el transport horitzontal de les mateixes fins al costat del vaixell; l'aplicació de ganxo, cullera, spreader o qualsevol altre dispositiu que permeti hissar la mercaderia directament des d'un vehicle de transport, bé sigui extern o intern al port, o des del moll, previ dipòsit en el mateix, o apilat en la zona d'operacions, al costat del vaixell; l'hissat de la mercaderia i la seva col·locació en el celler o a bord del vaixell, o alternativament la càrrega rodant, i l'estiba de la mercaderia en celler o a bord del vaixell.

La desestiba i descàrrega comprenen la desestiba de mercaderies en el celler del vaixell , comprenent totes les operacions precises per a la partició de la càrrega i la seva col·locació a l'abast dels mitjans d'hissada; l'aplicació de ganxo, cullera, spreader, o qualsevol altre dispositiu que permeti hissar la mercaderia; l'hissat d'aquesta mercaderia i la seva col·locació penjada al costat del vaixell sobre la zona de moll, o alternativament la descàrrega rodant; descàrrega de la mercaderia directament, bé sobre vehicles de transport terrestre, sigui extern o intern al port, bé sobre el moll per a la seva recollida per vehicles o mitjans de transport horitzontal directament a l'exterior del port o a zona de dipòsit o magatzem dintre del mateix, i el dipòsit i apilat de la mercaderia en zones portuàries cobertes o descobertes.

El transbordament comprèn la desestiba i descàrrega en el primer vaixell, la transferència de la mercaderia directament des d'un vaixell a un altre, i la càrrega i estiba en el segon vaixell i, si calgués, el transport horitzontal dintre de la terminal portuària.

1.2.2 La descàrrega, arrossegament fins a la llotja i magatzem, i quants treballs es derivin de la manipulació del peix fresc, provinents de vaixells de més de 100 tones de registre brut, llevat que les esmentades activitats siguin realitzades pels tripulants del propi vaixell, com a conseqüència de pacte col·lectiu. Aquest Pacte només podrà subscriure's entre els representants legals del personal del vaixell i la seva empresa o entre els sindicats representatius del sector i les associacions empresarials corresponents segons l'àmbit del Pacte. En ambdós casos haurà de formalitzar-se per escrit i dipositar-se davant l'autoritat laboral competent, d'acord amb la normativa reguladora del dipòsit d'acords col·lectius. Les esmentades tasques quedaran també excloses quan s'estableixin en Conveni col·lectiu que siguin realitzades per la tripulació del vaixell. En qualsevol cas, s'haurà d'especificar el temps màxim dins de cada jornada laboral que podrà dedicar-se a la realització de tals tasques, així com la retribució específica de les mateixes.

1.2.3 Les operacions de càrrega, descàrrega, estiba i desestiba, transbordament i tasques complementàries definides en l'apartat 1.4, i que es realitzin en instal·lacions portuàries en règim de concessió, llevat que es refereixi a mercaderia del titular d'una planta de transformació o instal·lació industrial o a una empresa del seu mateix grup empresarial, no oberta al trànsit comercial general, en la qual es manipulin mercaderies directament i exclusivament vinculades amb la planta referida o instal·lació de processament industrial i estigui expressament identificada en el títol concessional. Les terminals esmentades hauran de disposar d'atracada atorgada en concessió o autorització, i la planta o instal·lació estar ubicada en l'interior de la zona de servei del port, o bé connectada amb els espais cohesionats mitjançant instal·lacions de transport fixes, específiques i exclusives, això és, canonada, cinta o infraestructures ferroviàries d'utilització exclusiva d'origen a destí. El concessionari haurà d'atendre la totalitat de les seves activitats de càrrega, estiba, desestiba, descàrrega i transbordament amb treballadors que compleixin els requisits exigits per la disposició addicional cinquena de la llei 48/2003, i, en tot cas, l'habilitació professional.

1.2.4 Les operacions de càrrega, descàrrega i transbordament quan no es realitzin per canonada, ni per a l'avituallament del vaixell o el seu aprovisionament. No obstant això, tindrà la consideració de tasca portuària l'aprovisionament sempre que sigui precís contractar personal.

1.2.5 Les operacions de subjecció, trincada i amollada, excepte quan siguin realitzades a bord per la tripulació del vaixell.

1.2.6 La posada i retirada de falques, cavallets, manipulació de manovelles i qualsevol altre estri emprat en les operacions de vaixells de càrrega rodada.

1.2.7 La manipulació de grues i maquinetes de qualsevol tipus i altres aparells o elements mecànics quan s'utilitzin en les operacions portuàries incloses en el present Acord. S'exceptua la manipulació de mitjans mecànics propietat de l'Autoritat Portuària quan siguin manipulats per personal de la pròpia Autoritat i la manipulació de mercaderies del Ministeri de Defensa, llevat que el servei es realitzi per una empresa titular d'una llicència del servei bàsic o públic de càrrega, estiba, desestiba, descàrrega i transbordament de mercaderies.

1.2.8 L'embarcament i desembarcament de camions, automòbils i qualsevol altra classe de vehicles a motor, excepte quan aquestes operacions siguin realitzades pels seus propietaris, usuaris o conductors habituals dependents d'aquells i, sempre que l'embarcament/desembarcament i conducció es realitzi sense solució de continuïtat des de fora de la zona portuària fins al vaixell o des del vaixell fins fora de la zona portuària, respectivament.

En cap cas no es consideren conductors habituals als empleats d'empreses receptores que embarquin o desembarquin més d'un vehicle des de o fins a fora del port, fins i tot en el cas que viatgin amb els mateixos.

1.2.9 La conducció, enganxament i desenganxament de caps tractores que embarquin o desembarquin remolcs, excepte en aquells casos en els quals les esmentades caps tractores vagin unides al seu remolc com a continuïtat del transport des de l'exterior del recinte portuari al vaixell i viceversa i sempre que es tracti del conductor habitual.

A aquests efectes no es...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR