Convenio colectivo - Neteja d'edificis i Locals, Cataluña

Inicio de Vigencia 1 de Enero de 2005
Fin de Vigencia31 de Diciembre de 2009
Publicado enDiari Oficial de la Generalitat de Catalunya nº 4550 de 13/01/2006

RESOLUCIÓ

TRI/3735/2005, de 22 de desembre, per la qual es disposa la inscripció i la publicació del Conveni col·lectiu de treball del sector de neteja d'edificis i locals de Catalunya per als anys 2005-2009 (codi de conveni núm. 7902415).

Vist el text del Conveni col·lectiu de treball del sector de neteja d'edificis i locals de Catalunya per als anys 2005-2009, subscrit, per la part empresarial, pels representants d'ASCEN i ASPEL, i per la part dels treballadors, pels representants de CCOO i UGT el dia 12 de desembre de 2005, i d'acord amb el que disposen l'article 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors; l'article 2.b) del Reial decret 1040/1981, de 22 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis col·lectius de treball; l'article 11.2 de la Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, i altres normes d'aplicació,

Resolc:

.1 Disposar la inscripció del Conveni col·lectiu de treball del sector de neteja d'edificis i locals de Catalunya per als anys 2005-2009 (codi de conveni núm. 7902415) al Registre de convenis de la Direcció General de Relacions Laborals.

.2 Disposar que el text esmentat es publiqui al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, amb el compliment previ dels tràmits pertinents.

Notifiqueu aquesta Resolució a la Comissió Negociadora del Conveni.

Barcelona, 22 de desembre de 2005

Mar Serna Calvo

Directora general de Relacions Laborals

Traducció literal del text en català

CONVENI

de neteja d'edificis i locals de la comunitat autònoma de Catalunya 2005-2009

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Àmbit d'aplicació

El present Conveni s'aplicarà a les empreses i treballadors de l'activitat de neteja (segons l'àmbit funcional de l'art. 2), que porten a terme serveis en qualsevol lloc de la comunitat autònoma de Catalunya, amb independència de la ubicació de la seu social de l'empresa.

Article 2

Àmbit funcional

El present Conveni col·lectiu s'aplicarà i afectarà la totalitat d'empreses i treballadors/ores que es dediquin a l'activitat de neteja (el seu manteniment i conservació) i higienització de tota classe d'edificis, locals, hospitals, centres o institucions sanitàries i de salut, indústries, elements de transport (terrestre, aeri o marítim, ferrocarrils de la Generalitat i Metropolità de Barcelona i afins), màquines, espais, suports publicitaris, mobiliari urbà, etc. Qualsevol que sigui la forma jurídica que adoptin i referit tant a les empreses públiques com a les privades independentment de l'activitat principal de l'empresa.

Així mateix, queden inclosos en l'àmbit d'aplicació els domicilis particulars en els supòsits que la titularitat de la llar familiar contracti qualsevol de les activitats descrites amb empreses del sector, amb l'excepció d'aquells articles que puguin afectar la inviolabilitat del domicili, la intimitat familiar i personal o la responsabilitat establertes per als titulars de la llar familiar, recollides com a relacions laborals de caràcter especial en l'art. 2 de l'Estatut dels treballadors, i les exclusions igualment considerades en l'art. 1.3 del mateix cos legal.

Article 3

Àmbit personal

Aquest Conveni regularà les relacions laborals de les empreses incloses en l'àmbit territorial i funcional d'aquest Conveni amb la totalitat dels seus treballadors.

S'exclou del present Conveni el personal d'alta direcció d'acord amb l'estipulat en l'Estatut dels treballadors, art. 2.1a i Reial decret 1382/1985 art. 1 i 3.

Els treballadors de nova contractació que entrin a formar part de la plantilla de les empreses del sector han d'estar adscrits a les categories i/o grups professionals previstos en el present Conveni, aplicant-los les condicions pactades en aquest.

Article 4

Àmbit temporal i durada

El Conveni entrarà en vigor i produirà efectes econòmics des de l'1 de gener de 2005. Tindrà una durada de 5 anys, a comptar des de l'1 de gener de 2005 al 31 de desembre de 2009, prorrogant-se a partir de l'1 de gener de 2010, per tàcita reconducció, si no hi ha denúncia d'aquest per qualsevol de les parts, en les condicions de l'article següent.

Article 5

denúncia i revisió

Qualsevol de les parts podrà sol·licitar la revisió del Conveni, formulant-ne la denúncia pel procediment legalment establert, amb 3 mesos d'anticipació al venciment del termini de vigència o qualsevol de les seves pròrrogues, i sempre d'acord amb el que estableix l'Estatut dels treballadors.

Article 6

Abast i vinculació

Les condicions pactades en aquest Conveni formen un tot orgànic i, a efectes de la seva aplicació pràctica, es consideraran globalment.

En el supòsit que algun article fos declarat nul, totalment o parcial, les parts negociaran allò anul·lat, amb independència de l'aplicació de la resta del Conveni.

Article 7

Compensació

Les condicions pactades en aquest Conveni són absorbibles i compensables per qualsevol millora que les empreses hagin concedit als seus treballadors a partir de l'1 d'octubre de 2004, formant un tot orgànic i individual, i, als efectes de la seva aplicació pràctica, seran considerades globalment i en còmput anual.

Sense perjudici d'allò establert en el paràgraf anterior, els plus de distància i transports i de conveni només seran compensables pels que, de la seva mateixa naturalesa, estiguessin regint en la data de la seva entrada en vigor.

Article 8

Absorció

Tenint en compte la naturalesa del Conveni, les disposicions legals o convencionals futures que impliquin variació econòmica a tots o qualsevol dels conceptes retributius existents únicament tindran eficàcia si, globalment considerades, i en còmput anual, superen el nivell total d'aquest, llevat dels plus de distància i transport i Conveni i hospitalari.

Article 9

Garanties ad personam

Es respectaran aquelles situacions personals que, amb caràcter global, excedeixin del pacte, mantenint-se estrictament ad personam.

Article 10

Comissió Paritària

Es crea una comissió paritària de conveni com a òrgan mixt de la seva interpretació i, si s'escau, conciliació o arbitratge. També entendrà qüestions que sotmetin a la seva consideració les parts aquí representades i especialment a allò referent a la clàusula de desvinculació o inaplicació del Conveni. L'esmentada Comissió estarà integrada per 5 membres de la representació empresarial i altres 5 de la representació dels treballadors. Les associacions empresarials i sindicals de les 2 representacions podran assistir amb un assessor que tindrà veu però no vot.

Els membres seran designats pels seus sindicats i representacions empresarials dins dels 3 mesos des de la firma de cada conveni i, si no n'hi ha, en la primera convocatòria de la Comissió, actuant de president qui acordin les parts, i, si no n'hi ha, qui ho hagués estat de la taula negociadora de l'últim conveni col·lectiu.

La comissió paritària entendrà d'aquells temes o aquelles qüestions que hi delegui expressament la Taula negociadora del Conveni, i actuarà sense envair la competència de les autoritats administratives i dels òrgans jurisdiccionals.

Capítol 2

Organització i prestació del treball

Article 11

Facultats, responsabilitats i desenvolupament

L'organització del treball, amb subjecció a les normes de l'article següent, és facultat privativa de l'empresa, a través dels seus òrgans de direcció, i serà responsable del seu ús davant l'autoritat laboral, i ha de donar coneixement de la seva estructura a la representació legal dels seus treballadors.

L'organització del treball comprèn, a títol enunciatiu, les normes següents:

  1. L'adjudicació de tasca específica, necessària per a la plena activitat del treballador.

  2. L'exigència d'una activitat i un rendiment normals per a cada treballador, i en general per a tot el personal de l'empresa.

  3. La fixació un índex de la qualitat admissible en la realització del treball.

  4. La mobilitat i redistribució del personal de manera racional, compatible amb la dispersió dels centres de treball i les estrictes necessitats del servei, per tal d'evitar un ús arbitrari d'aquest principi i d'acord amb el que s'estableix en els articles 39 i 40 de l'Estatut dels treballadors, i les limitacions establertes en els articles d'aquest Conveni que fan referència a mobilitat de personal i cobertura de vacants i a localitat i desplaçament.

    Article 12

    Execució de tasques

    El treballador està obligat a executar diligentment tots els treballs i les operacions li ordenin els seus superiors, dins de les comeses generals pròpies de la seva categoria i competència professional, i, si observés entorpiment per exercir el seu treball, falta o defecte en el material o en els instruments, estarà obligat a donar immediatament compte a la seva empresa.

    Article 13

    Manteniment d'útils de treball

    El treballador cuidarà útils, eines, materials, equip, vestuari i màquines (inclosos els EPIS) que se li confiïn per al desenvolupament del seu treball. Estarà obligat a mantenir-lo en perfecte estat de conservació i neteja, i serà responsable dels desperfectes, deterioraments o danys que es produeixin per la seva culpa o negligència, tant en aquells útils, eines, etc. com en els locals, les dependències, les instal·lacions, en els quals desenvolupi les seves activitats.

    Article 14

    Competència amb l'empresa

    El treballador/a no podrà dur a terme activitats que constitueixin competència amb l'empresa per a la qual presta els seus serveis, treballant pel seu compte o per a tercers, en idèntica activitat a la qual desenvolupa en el seu treball, llevat de quan hi hagi autorització escrita de l'empresa. No necessitarà aquesta autorització quan es tracti de completar la jornada màxima legal establerta per al sector de neteja d'edificis i locals, així mateix en cap cas serà d'aplicació el que s'exposa més a dalt quan es tracti d'activitats a les quals es refereix l'article 2 paràgraf segon d'aquest Conveni.

    Queda prohibit l'ús d'eines, materials, útils, equips, vestuari, màquines i productes de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR