Convenio colectivo - Empreses Consignatàries de Vaixells, Barcelona

Inicio de Vigencia 1 de Enero de 2003
Fin de Vigencia31 de Diciembre de 2005
Publicado enDiari Oficial de la Generalitat de Catalunya nº 3940 de 05/08/2003

RESOLUCIÓ TIC/2380/2003, de 3 de juliol, per la qual es disposa la inscripció i la publicació del Conveni col·lectiu de treball de les empreses consignatàries de vaixells de la província de Barcelona per als anys 2003-2005 (codi de conveni núm. 0810395).

Vist el text del Conveni col·lectiu de treball de les empreses consignatàries de vaixells de la província de Barcelona, subscrit per l'Associació d'Agents Consignataris de Vaixells de Barcelona, CCOO i UGT el dia 26 de juny de 2003, i de conformitat amb el que disposen l'article 90.2 i 3 del Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de l'Estatut dels treballadors; l'article 2.b) del Reial decret 1040/1981, de 22 de maig, sobre registre i dipòsit de convenis col·lectius de treball; l'article 11.2 de la Llei orgànica 4/1979, de 18 de desembre, de l'Estatut d'autonomia de Catalunya; el Reial decret 2342/1980, de 3 d'octubre, sobre transferència de serveis de l'Estat a la Generalitat de Catalunya en matèria de mediació, arbitratge i conciliació; el Decret 326/1998, de 24 de desembre, de reestructuració de les delegacions territorials del Departament de Treball; el Decret 253/2002, de 4 de novembre, de fusió del Departament de Treball amb el d'Indústria, Comerç i Turisme, i el Decret 284/2002, de 12 de novembre, de reestructuració parcial de diversos departaments de la Generalitat,

Resolc:

.1 Disposar la inscripció del Conveni col·lectiu de treball de les empreses consignatàries de vaixells de la província de Barcelona per als anys 2003-2005 (codi de conveni núm. 0810395) al Registre de convenis de Barcelona de la Subdirecció General d'Afers Laborals i d'Ocupació.

.2 Disposar que el text esmentat es publiqui en el DOGC.

Barcelona, 3 de juliol de 2003

Francisca Antolinos i Jiménez

Subdirectora general d'Afers Laborals

i d'Ocupació a Barcelona

Traducció del text original signat per les parts

CONVENI

col·lectiu provincial regulador de les condicions de treball en les empreses consignatàries de vaixells de la província de Barcelona i dels seus treballadors per als anys 2003-2005

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Àmbit funcional

Aquest Conveni obliga totes les empreses consignatàries de vaixells i els seus treballadors/ores.

Article 2

Àmbit territorial

El Conveni afecta tots els centres de treball que, inclosos en l'àmbit funcional del Conveni, es troben ubicats a la ciutat de Barcelona i a la seva província, encara que el domicili social de l'empresa a què pertanyin radiqui fora d'aquesta província.

Article 3

Àmbit personal

Són inclosos en l'àmbit personal d'aquest Conveni tots els treballadors/ores de les empreses enquadrats en els àmbits funcional i territorial que prestin servei o comencin la prestació durant la vigència del Conveni, tant amb caràcter de fixos com amb caràcter d'interins o eventuals.

Article 4

Entrada en vigor i durada

Aquest Conveni entra en vigor el dia de la seva signatura. No obstant això, té efectes retroactius des de l'1 de gener de 2003 quant a l'abonament de les noves remuneracions, gratificacions i altres emoluments.

La seva durada és fins al dia 31 de desembre de 2005, i es pot prorrogar tàcitament any rere any si no se'n fa cap denúncia.

Article 5

Denúncia i revisió

La representació de la part que vulgui la revisió o la modificació d'aquest Conveni ha d'efectuar la denúncia amb 3 mesos d'antelació, com a mínim, respecte a la data de caducitat. Una vegada feta la denúncia, les comissions han de començar la negociació com més aviat millor.

En el cas que no sigui denunciat per cap de les parts, es considera prorrogat tàcitament fins a 3 mesos després que tingui lloc la denúncia, i en el cas que sigui denunciat i que les parts negociadores no arribin a cap acord, el Conveni continuarà vigent en la seva part normativa.

Article 6

Absorció i compensació

Aquesta matèria es regeix pel que estableix la normativa vigent.

Article 7

Comitè paritari de mediació, interpretació i conciliació

Es crea la Comissió Mixta Paritària com a òrgan d'interpretació, conciliació i vigilància d'aquest Conveni, que ha d'estar formada per 4 representants de les centrals sindicals signants d'aquest Conveni i 4 representants empresarials. Tots aquests representants han de ser designats preferentment entre els qui han format part de la Comissió Deliberadora d'aquest Conveni.

Si en un centre de treball no hi ha comitè d'empresa, la Comissió Mixta Paritària ha d'emetre, a sol·licitud de l'empresa i/o del treballador/a, un dictamen en la forma reglamentària i amb caràcter previ a qualsevol plantejament d'expedient de regulació d'ocupació, tant si és parcial com total.

En el termini de 3 mesos a partir de la data de la signatura d'aquest Conveni, la Comissió Mixta Paritària ha d'elaborar el seu reglament d'actuació i decisió.

La Comissió Mixta Paritària s'ha de reunir com més aviat millor si qualsevol de les parts que signen el Conveni i que la integren ho demana.

Article 8

Garanties "ad personam"

S'han de respectar les situacions personals que, en concepte de percepcions de qualsevol mena, en conjunt siguin més beneficioses que les que estableix aquest Conveni, i s'han de mantenir estrictament "ad personam".

En el rebut individual justificador del pagament de salaris, en les caselles corresponents, cal que hi figurin la categoria i l'especialitat del treballador/a.

Pel que fa a la resta, les condicions de què gaudeixen els treballadors/ores es consideren unificades per les normes d'aquest Conveni.

Article 9

Condició supletòria

Pel que fa a tot el que no preveu aquest Conveni, cal atenir-se a la normativa vigent. Amb la pèrdua de vigència del Reglament nacional de treball de les empreses consignatàries de vaixells (BOE núm. 145, de data 25 de maig de 1947), a fi d'evitar l'aparició de llacunes normatives s'ha de mantenir com a norma supletòria, pel que fa a allò que no s'oposa a aquest Conveni ni a la normativa laboral vigent.

Capítol 2

Organització de la feina

Article 10

Organització de la feina

La distribució i l'organització pràctica de la feina són facultat exclusiva de l'empresari/ària o persona que delegui. Sota la seva direcció el treballador/a està obligat a fer les tasques convingudes amb la diligència i la col·laboració que indiquin les disposicions legals, el present Conveni i les ordres o les instruccions que rebi d'ell (en l'exercici regular de la seva facultat directiva) i, si no, els usos i costums derivats de la pràctica operativa particular que imposa el seu àmbit funcional.

El contingut de la prestació laboral objecte del contracte de treball s'estableix per acord entre el treballador/a i l'empresari/ària, i també la seva equiparació a la categoria, al grup professional i al nivell retributiu previstos en aquest Conveni.

Les empreses que integren l'àmbit funcional a què es refereix l'article 1 mantenen el sistema clàssic d'organització administrativa de seccions i negociats, divisions departamentals, amb les estructures pròpies (pel que fa a personal i equiparació) adequades a les seves activitats i funcions específiques, tant les pròpies del present Conveni (com ara les d'oficines i despatxos, informàtica i promoció o vendes), com les auxiliars o complementàries de caràcter eminentment operatiu, i per consegüent alienes al Conveni, excepte en la seva cúpula organitzativa i suport comercial i administratiu.

S'entén per secció la divisió orgànica al si de l'empresa que té comeses específiques amb característiques diferenciades. És la fracció departamental més complexa dins l'estructura empresarial del sector, i cada empresa adapta les seves funcions al seu àmbit mercantil. Normalment la integren negociats que diversifiquen i agiliten l'execució dels serveis i mètodes de producció.

Un negociat és la divisió administrativa de rang inferior a l'anterior que, integrada o no en alguna secció, atén, amb la màxima eficàcia, el departament o la dependència que li dóna un caràcter distintiu i que dóna unitat a les tasques del personal que la compon.

Article 11

Classificació del personal segons les seves funcions. Normes generals

11.1 Categories

Les categories que es consignen són merament indicatives i no impliquen l'obligació de tenir proveïts tots els càrrecs enumerats, si la necessitat i el volum de l'empresa no ho requereixen.

11.2 Principi de polivalència

Les diverses comeses assignades a cada categoria o especialitat són indicatives, ja que tots els treballadors/ores estan obligats a fer totes les tasques i operacions que els seus superiors els ordenin entre les comeses generals pròpies de la seva competència professional, segons les normes laborals vigents.

En aquest sentit, s'entén que una categoria professional és equivalent a una altra si l'aptitud professional necessària per a l'exercici de les funcions pròpies de la primera permet dur a terme les prestacions bàsiques de la segona, amb la realització prèvia de processos simples de formació i adaptació, si és necessari.

11.3 Poders

Les empreses poden concedir i revocar lliurement poders al personal administratiu que considerin apropiat. Sempre que no impliqui apoderament general, aquesta circumstància no ha de fer variar la classificació que li pertoqui per les seves funcions, sens perjudici de la major retribució que se li concedeixi per l'atorgament de poders.

Grups professionals

S'entén per grup professional el que agrupa unitàriament les aptituds professionals, les titulacions i el contingut general de la prestació i pot incloure tant diverses categories professionals com diverses funcions o especialitats professionals.

Grup 1: titulats/ades

És integrat per les persones a qui per entrar a la plantilla de l'empresa s'exigeix titulació universitària, tant de nivell superior (llicenciat/ada, enginyer/a o arquitecte/a), com de nivell mitjà (diplomat/ada, enginyer/a tècnic o arquitecte/a tècnic), sempre que facin dins de l'empresa funcions específiques dels seus nivells formatius corresponents.

Grup 2: administratiu/ives

El comprèn...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR